Σελίδες

13.5.16

Τεχνητή Νοημοσύνη, αντι-Τέχνη, Συνείδηση, 2-6-2016, Στοά του Βιβλίου, στις 8 το βράδυ



Nέα έκδοση από το "Νότιο Άνεμο" για τη σχέση τεχνητής νοημοσύνης & τέχνης - ert.gr

ΠΕΡΙΛΗΨΗ-ΕΙΣΑΓΩΓΗ.

Ο Καθηγητής της Τεχνητής Νοημοσύνης Ιωάννης Κόντος βελονίζει το Συνειδητό Μάτι της Πόλυς Κασδά.

Το παρόν βιβλίο είναι το αποτέλεσμα ενός κοινού εγχειρήματος του Καθηγητή Τεχνητής Νοημοσύνης Ιωάννη Κόντου και της διεθνούς καλλιτέχνιδος και συγγραφέως Πολυξένης Κασδά.
Το βιβλίο προσφέρει μια εισαγωγή και έναν οδηγό σε πρόσφατη επιστημονική και τεχνολογική βιβλιογραφία για μια σειρά θεμάτων που αναφέρονται σε παλαιότερο βιβλίο της κας Κασδά με τίτλο «Το Συνειδητό Μάτι", που δημοσιεύθηκε στην Ελληνική στην Αθήνα, το 1988.
Το βιβλίο της κας Κασδά  με τον υπότιτλο «Αντίληψη-Τέχνη-Πληροφορική», βασίστηκε στην αντίληψη της  ενδοσκοπικής κατάστασης του νου των καλλιτεχνών του εικοστού αιώνα, καθώς η προσοχή τους μετατοπίστηκε από το αντικείμενο της τέχνης τους προς τις  ίδιες τις νοητικές τους λειτουργίες.
Η θέση της αυτή ενισχύθηκε εν μέρει από τις αναφορές της στην τότε αναδυόμενη τεχνολογία της Τεχνητής Νοημοσύνης ως ένα εργαλείο ενδοσκόπησης..

Στο παρόν βιβλίο ο καθηγητής Κόντος, ο οποίος είχε γράψει ένα εισαγωγικό σημείωμα στην πρώτη έκδοση του βιβλίου «Το Συνειδητό Μάτι» τότε, το αναζωογονεί τώρα συνδέοντάς το με πρόσφατες μελέτες στον τομέα της Τεχνητής Νοημοσύνης και ειδικότερα στον υποτομέα της Μηχανικής Συνείδησης, μιας τεχνολογίας εμπνευσμένης από την ανθρώπινη συνείδηση.
Η σύνδεση των δύο κειμένων γίνεται με «Βελονισμό». Με τον όρο «Βελονισμό» αναφερόμαστε στην σύνδεση ορισμένων περικοπών από ”Το Συνειδητό Μάτι» με κεφάλαια του κ. Κόντου που ονομάζονται "Βελόνες" (“Needles”) και τα οποία παρέχουν μία σύντομη εισαγωγή και αναφορές κυρίως σε πρόσφατες επιστημονικές έρευνες και προσωπικές σημειώσεις σχετικές με το περιεχόμενο της κάθε περικοπής.
Οι "Βελόνες" του κ. Κόντου παρουσιάζονται στο Μέρος Α και μια αγγλική προσαρμογή του Συνειδητού Ματιού της κας Κασδά στο Μέρος B.
 Οι επιλεγμένες από τον καθηγητή Κόντο περικοπές του κειμένου της Κασδά
 αναπαράγονται με πλάγια κλίση και με ένα χέρι που κρατά βελόνα και δείχνει τον αριθμό της σελίδας στην οποία αναφέρονται οι εν λόγω περικοπές που θα υποστούν το “βελονισμό”.

Μερικά από τα σχέδια της κας Κασδά που ονομάζονται «Λεξομορφές» χρησιμοποιούνται για να «μετα-βελονίσουν" κάποιες "Βελόνες" του κ. Κόντου προσθέτοντας ένα παιχνιδιάρικο, εικονογραφικό σχόλιο στο κείμενό του. Οι «Λεξομορφές» είναι γεωμετρικά σχήματα που δημιουργούνται από την αριθμητική προσομοίωση ελληνικών λέξεων με βάση την αρχαία ελληνική αριθμητική κωδικοποίηση.

ΠΕΡΙΛΗΨΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ

Ο Καθηγητής της Τεχνητής Νοημοσύνης Ιωάννης Κόντος βελονίζει το Συνειδητό Μάτι της Πόλυς Κασδά.

Τον Φεβρουάριο του 2013, μετά σχεδόν από 29 χρόνια φιλίας και πνευματικών ανταλλαγών ο κ. Κόντος πρότεινε στην Πολυξένη Κασδά τον "Βελονισμό " του βιβλίου της του 1988 με πρόσφατα αποτελέσματα της έρευνας στην ΤΝ.
 Η έννοια του "βελονισμού του βιβλίου" προέκυψε από το γεγονός ότι πολλές ιδέες που περιλαμβάνονται στο "Συνειδητό Μάτι" ήταν αξιοσημείωτα σε μια διορατικότητα σχεδόν “Πυθιακής” σύλληψης.

Διαβάζοντας το βιβλίο και πάλι είκοσι πέντε χρόνια μετά την πρώτη δημοσίευσή του ο κ. Κόντος εντόπισε δεκαεπτά «σημεία βελονισμού» στα οποία θα ήταν σε θέση να εισάγει αντίστοιχες επιστημονικές ή τεχνολογικές «βελόνες». Οι "βελόνες" αυτές γράφτηκαν κατά την περίοδο από τον Φεβρουάριο 2013 έως τον Φεβρουάριο 2015 και παρουσιάζονται μαζί με την πρόσφατη αγγλική έκδοση του "Συνειδητού Ματιού". 

"Όλα ξεκίνησαν με Το Συνειδητό Μάτι το μικρό μου δοκίμιο που δημοσιεύτηκε το 1988 και που στηριζόταν σε μια διαισθητική μου εμπειρία που αναγνώρισα, κατόπιν, απεικονισμένη στον πρώιμο Κυβισμό του Πικάσο και του Μπρακ στις αρχές του 20ου αιώνα και εκβαθυμένη στα κινήματα της μοντέρνας τέχνης  που ακολούθησαν.
Αφορούσε την συνειδησιακή μετάθεση της αντίληψης μας από το "βλέπω έναν κόσμο εκεί έξω" στο "βλέπω τον εαυτό μου να βλέπει τον κόσμο", "σκέπτομαι το εαυτό μου να σκέπτεται τον κόσμο". Αυτή η στροφή "από τα φαινόμενα στους ίδιους τους μηχανισμούς της αντίληψης" (Τσόμσκυ), διαμόρφωσε τον "Eπαναστατημένο 'Aνθρωπο" της δεκαετίας του 50. Είναι μια ενδοσκοπική στάση ζωής που ξεσκεπάζει το εννοιολογικό και δομικό υπόστρωμα της όρασης και που μας κάνει να αμφισβητούμε τα ‘δεδομένα’.

Στο βιβλίο είχα κάνει πολλές αναφορές στην αναδυόμενη τότε επιστήμη της Τεχνητής Νοημοσύνης σαν εργαλείο ενδοσκόπησης, που εξωτερικεύοντας τις μηχανικές λειτουργίες της σκέψης, μας αποδεσμεύει από αυτές καθώς συνειδητοποιούμε όλο και βαθύτερα επίπεδα του νου.
Τότε, το 1985, κάνοντας την έρευνα για το ντοκιμαντέρ  Οι Περιπέτειες  του Ματιού για την ΕΡΤ, σε σκηνοθεσία Μάρκου Γκαστίν, συνάντησα τον καθηγητή της Τ.Ν. Γιάννη Κόντο μέσα στην καρδιά του τεράστιου υπολογιστή που τότε έπιανε ολόκληρη αίθουσα στο Δημόκριτο. Το 1988 ο Γ. Κόντος προλόγισε και το βιβλίο μου Το Συνειδητό Μάτι που ακολούθησε το ντοκιμαντερ.
Πριν δύο χρόνια, 1/4 του αιώνα μετά, ο Γ. Κόντος μου ζήτησε να το μεταφράσω στα αγγλικά γιατί ήθελε να το ‘βελονιάσει’ με τις έρευνες που έγιναν στην Τ.Ν.  στα χρόνια που μεσολάβησαν. Ακολούθησε ένα ήμαρ δυο χρόνων πλούσιο σε ατέλειωτους τηλεδιαλόγους για την νοημοσύνη και την συνείδηση, που κατέληξε στη δημοσίευση του αγγλικού βιβλίου με τίτλο "Ο Καθηγητής της Τεχνητής Νοημοσύνης Γιάννης Κόντος 'βελονιάζει' το Συνειδητό Μάτι της Πόλυς Κασδά".
Παράλληλα, άρχισα να γράφω ένα αφήγημα με θέμα αυτά που πέρασα κι εγώ αυτά τα τελευταία 25 χρόνια που μεσολάβησαν, καθώς η εν λόγω ενδοσκοπική στάση με είχε βυθίσει σε όλο και πιο αβυσσαλέα στρώματα της συνείδησης, στα αρχέτυπα πεδία του Παιδιού (Κ. Γιούνγκ).
Το αποτέλεσμα είναι ένα αλληγορικό αφήγημα που διαδραματίζεται στο ενδιάμεσο του λειτουργικού μη-χρόνου και του συμβατικού χρόνου, με πρωταγωνιστή τον Άλφι, το ‘μόνιμο κάτοικο του Χάους’. Είναι ένα υπαρκτό πρόσωπο που είχε βελονιάσει Το Συνειδητό Μάτι το 1990 με πληροφορίες "Κοσμικής Νόησης'. Είναι ένα παραμύθι που είναι πέρα για πέρα αληθινό.
Ελπίζω να το χαρείτε."
Πολυξένη Κασδά.